Wikia

Memory Alpha

Klasse M

7.716pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

EarthEasternHemishpere2154.jpg
De klasse M planeet Aarde

In de planetaire classificatie, is een klasse M (door de Vulcans Minshara klasse genoemd) een 'aardse' planeet. Ze hebben een leeftijd die tussen de 3 en 10 miljard jaar ligt en een diameter van 10,000 en 15,000km. Ze zijn gelokaliseerd in de ecosfeer van een zonnestelsel. Een 'aardse' planeet is gecategoriseerd door het bestaan van een overvloed aan oppervlakte water (echter, als dit gehalte boven de 80% ligt, dan wordt de planeet tot de klasse O of P gerekend) en een atmosfeer met een hoog gehalte stikstof met zuurstof en spoor elementen. Er bestaat vaak een overvloed aan leven op klasse M planeten; ze bevatten veel vegetatie, dierenleven en humanoïden.

Voorbeelden van klasse M planeten zijn: Aarde, Vulcan, Cardassia prime, Bajor, Ferenginar, Romulus en Qo'noS.

  • Vreemd genoeg noemt Spock de planeet van TOS: "Return to Tomorrow" klasse M, ondanks dat de atmosfeer weggerukt is, suggererend dat klasse M verder gaat dan de mogelijkheid om leven te steunen.
  • Vulcan heeft geen overvloed aan water, maar toch wordt het als klasse M betiteld.
Deze informatie is voornamelijk overgenomen uit de Star Trek Star Charts.
Planetaire classificatie
DHJKLMNTYoverige klassen

Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.wikia.com/wiki/Klasse_M?oldid=80387"

Around Wikia's network

Random Wiki